Internship Experience

Assalamualaikum and happy weekend dear readers!

So harini aku nak cerita pengalaman aku ber internship sepanjang seminggu ni ya. Jadi pertama sekali, aku sedang menjalani latihan industri di Zoo Negara Malaysia. Pada mulanya, sesiapa pun akan rasa macam, "Wahhhh syoknya kerja kat zoo! Boleh tengok harimau hari-hari!". Well, tbh, takdela kau rasa nak lepak tengok harimau everyday kan haha.

Kat Zoo Negara tu aku buat praktikal bawah Public Relation Department. Kalau korang student language, biasa zoo akan letak bawah Education Dept...kat situ best la sikit (i suppose) sebab kat situ kita boleh tolong jadi tour guide untuk visitors yang datang, kita tolong assist volunteers yang datang, tolong assist visitors bagi haiwan makan, so yeah yang tu syiok sikit kot. Ada je benda lain yang korang kena buat, tapi so far yang tu jela yang aku tahu haha. But one thing about ZN, dea takde sediakan elaun tau. So kalau korang nak kerja yang ada elaun, ZN is definitely not the place for you lah uhuks...

Anyways, sepanjang seminggu aku praktikal kat situ, banyak benda yang aku rasa I should do to help Zoo Negara gain its reputation back. Ada banyak sangat benda perlu dibaiki. Supaya visitors yang datang zoo akan rasa it's worth their money datang zoo mahal2. Since Zoo Negara tu bawah NGO, they don't have much money. If any of you guys ada cadangan nak dapat sponsorship dari company mana-mana or orang persendirian ke, do tell me! I really, really hope the least that I could do while working there is to get anyone to sponsor baiki zoo tu. Paling utama sekali, untuk bersihkan dan pulihkan air tasik zoo tu lah. Yang lain tu tak crucial sangat. I'm not saying tak penting, tapi paling utama yang people can see is actually the condition of the lake. I don't know how the birds can even live there LOL >..<

Okay, that is all for now. Nantikan next update aku. Tak tahu bila pulak. Tata!

P.S: Aku harap sangat masa akan berlalu dengan sangat pantas supaya aku dapat convo cepat. Tak sanggup nak kerja!!! Kbai.


Comments

  1. Hi! How was your overall experience while doing your internship there? I'm going to Zoo Negara for my internship too and im super excited and nervous

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Belle! I'm so sorry for this super late reply! When will you start your internship??

      Delete
  2. Hi sis saya pelajar tahun akhir uia hs n berminat utk intern di zoo negara. Saya nak kepastian application form yg dalam web ZN tu yang kena ada tandatangan/cop lecturer dan bawah sekali ada office use. Yg tu ke application form diorang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, alamak haritu sy mcm dh reply tp rupanya x tersend ye..maaf, ya betul borang yg di website ZN tu adalah borang internship tu:)

      Delete
  3. im also rasa berminat nak intern kt zoo negara since i stay kemensah height je haha,so dekat but im major on information technology ad ke eyh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. well, masa i intern kat situ dekat department IT ada 1 orang je, tu pun memang staff, Dept IT takde ambil interns pulak masa tu...tak tahu la kalau sekarang dorang ada buka untuk internship atau tak huhu...kalau you dapat phone num zoo negara, boleh terus tanya je:) Sorry tak dapat bantu!

      Delete
  4. hi untuk kos environmental engineering boleh intern ke kt zoo negara ? hehe

    ReplyDelete
  5. Hi, before that i pernah keja Zoo Negara di Education Department. well, memang best dekat Education.. mcm2 activity boleh buat.. tapi waktu weekend paling penat sbb ada event main dadu dekat OrangUtan area, ada main puzzle dekat ShowTime area, and etc. tapi memang best. sesiapa nak apply Zoo Negara, ambik la Education Department . oh ya, memang tak bagi elaun, Tapi HR akan bagi kupon duit makan. maksudnya, kalau nak gi cafe. korang boleh guna kupon tu tauuu.

    ReplyDelete
  6. hiii awak! saya planning nak buat internship dekat zoo negara jugak, but risau banyak benda macam transport, tempat tinggal etc. i hope i boleh reach you out for further details and explaination bcos i hv no one yg i boleh refer about zoo ni huhu. heres my number if u dont mind to help me a bit hehe 01118851990

    ReplyDelete
    Replies
    1. Omg I'm so sorry tak perasan this message! Dah start internship ke tu? Lambat sgt ke sy reply ni hehehe.. sorry sgt!!!

      Delete
  7. Hi awak.. saya student dari upm course forestry, saya berminat nak intern di zoo negara.. boleh you ceritakan lagi tak suasana internship kat sana macam mana?? Ok tak??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi. Kalau awk intern dkt zoo kan, dorang akan letak h kat dept mana? ada try call zoo tak utk tanya? sbb risau takde dept yg sesuai, sbb sy x tahu dept lain hehe. Suasana internship tu pun sy boleh share based on pengalaman jela kat dept sy dulu (public relations). Sy seronok intern kat sana sbb sy mmg suka kerja dlm
      environment yg dekat dgn nature. Cumanya based on pengalaman sy, yg kurang syok tu abb bagi sy mereka kurang terbuka dgn idea baru utk tambah baik facility/service kat sana. tu je yg sy kurang minat. Idea baru atau pdpt kurang mendapat sambutan wlupun utk kebaikan gitu

      Delete
    2. Alhamdulillah pihak zoo terima application saya, diorang letakkan saya di department park and garden.. 14/5/2023 ni saya akan start internship

      Delete
    3. Alhamdulillah. Good luck and all the best!!!

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

What is ENCOM all about?! Part 1 (CFS ver.)

IIUM Pagoh, Johor